flexibel, adaptief, herbruikbaar
 
NIOC     2009
en

Management Informatie Systemen en het gedrag van mensen

Bij het ontwerpen en invoeren van informatiesystemen wordt veelal keurig volgens de boekjes een top-down aanpak gekozen. Wat zijn de doelstellingen van de onderneming? Hoe vertaalt zich dat naar de functionele specificaties en aan welke eisen moet het systeem voldoen. Bovendien eist de afdeling financiën een gedegen business case zodat de kosten wel terugverdiend worden. Maar wat doen informatiesystemen met het gedrag van mensen? Iedereen die sociale wetenschappen heeft gestudeerd kent het Hawthorne effect: alleen al het meten zelf heeft al invloed op hoe mensen zich gedragen. Maar passen we dit ook toe in de ‘harde’ wereld van de informatica? Nauwelijks. In zijn bekende provocatieve stijl betoogt Frank Buytendijk een andere aanpak, die meer is gericht op het begrijpen en grijpbaar maken van cultuur en organisatiewaarden. En dan blijkt die ‘softe’ wereld opeens tot veel concretere en hardere resultaten te leiden...
 
 
Frank Buytendijk
Vice President and Fellow, Enterprise Performance Management, Oracle Corp.
Visiting Fellow, Cranfield University School of Management
Auteur van “Performance Leadership”, McGraw-Hill, 2008
 
Frank Buytendijk is wereldwijd een van de meest bekende autoriteiten op het gebied van business intelligence en prestatiemanagement. Als researcher, presentator en strategisch adviseur kan Buytendijk's stijl het beste beschreven worden als provocatief, out-of-the-box en mensgericht. Hij richt zich meer op de ‘next practices’ dan de ‘best practices’. Buytendijk heeft twintig jaar relevante vakervaring, als consultant, projectleider, organisatieadviseur en manager. Buytendijk studeerde bedrijfsinformatica aan de Hogeschool Utrecht, had diverse functies bij Nederlandse bedrijven, was Research Vice President bij analistenfirma Gartner en is nu Vice President Enterprise Performance Management bij Oracle Corp.