flexibel, adaptief, herbruikbaar
 
NIOC     2009
en

 

Serious Games? Spelend Leren!
Serieus spelen! Is dit geen ' Contradictio in Terminis'? Hoe kan spelen nu serieus zijn en toch spelen blijven? En spelen op zichzelf is toch al leren? Spelend Leren dus!
In mijn verhaal wil ik u meenemen naar de wereld waarvoor wij jongeren opleiden. Daarbij dienen we terdege rekening te houden met de wereld waarin zij nu dagelijks leven.
Daarmee wordt heel duidelijk voor welke uitdagingen we staan in het onderwijs. En waarom 'Games'  een vanzelfsprekende rol hebben in het nieuwe onderwijs. Welke 'hidden features' hebben games waardoor jongeren zich bijkans 'doodspelen' maar hun huiswerk niet eens bekijken? En misschien ligt het iets genuanceerder… vinden wij… Maar ik schrijf dit en typ het daarna, u leest dit en komt wellicht luisteren naar een plenaire presentatie. Dat doen (onze) kinderen eigenlijk (liever) niet meer… voorzover wij daar ooit echt aan gewend zijn geraakt... 

Michael van Wetering

Michael W. van Wetering is CTO (Chief Technology Officer) bij Stichting Kennisnet binnen de afdeling Strategie en Innovatie. Stichting Kennisnet is de internet organisatie voor primair, voorgezet en MBO onderwijs in Nederland. De missie van Kennisnet is om onderwijs te innoveren met ICT en scholen te ondersteunen bij de integratie van ICT in het onderwijs.

Binnen Kennisnet is Michael verantwoordelijk voor het technologie beleid. Hij vertaalt technologische innovaties naar kansen en mogelijkheden voor het onderwijs. Hij treed op als adviseur in vele initiatieven binnen het onderwijs o.a. op het gebied van innovatie, architectuur, (open) technologie en veiligheid. Hij spreekt veel en graag over zijn visie op ICT innovaties en onderwijs aan de hand van praktijkvoorbeelden en vermijd daarbij zoveel mogelijk ICT-lingo.

Michael heeft lange tijd als ICT-consultant gewerkt en daardoor gedegen en brede kennis opgedaan van diverse aspecten van ICT waaronder IP netwerkinfrastructuren, webapplicaties, architectuur, veiligheid en beheer van ICT.  Hij heeft een uitgesproken en pragmatische visie op ontwikkelingen in informatie-technologie en de impact daarvan op onze maatschappij. Hij schrijft daarover op zijn BLOG http://mikes.typepad.com/fortytwo/.

Zijn ervaring in het onderwijs heeft hij naast zijn betrokkenheid bij Kennisnet vanaf 1998 opgedaan als klant van een lagere school in Haarlem tot en met de Vrije Universiteit te Amsterdam (Informatica, richting Software Engeering). Daarna heeft hij als ontwikkelaar, analist en manager bij de ICT afdeling van de Rotterdam School of Management nauw samengewerkt met onderzoekers en docenten binnen het HBO en Universiteiten, o.a. via SURF en SURFnet.