Duurzaamheidscompetenties verwerven in een virtuele wereld
Door: dr. Pascal Ravesteijn
Kernwoorden: groene ICT, virtuele werelden, attitude
Met medewerking van: ir. Henk Plessius, drs. Diana Boekman (Hogeschool Utrecht)
Het primaire doel van dit project is het ontwikkelen van onderwijs voor eerstejaarsstudenten ICT in een virtuele wereld. Hierbij ligt de nadruk op het verwerven van vaardigheden over duurzaamheid en een daarbij passende attitude. De virtuele wereld, waarin opdrachten over duurzaamheid moeten worden uitgevoerd, is ontwikkeld en getest door derde- en vierdejaarsstudenten van de minor ‘Virtual & Social Networks’ van de Hogeschool Utrecht.
De onderzoeksvraag van het project was dan ook: Hoe kunnen virtuele onderwijsomgevingen bijdragen aan duurzame en kwalitatief hoogwaardige les- en leerprocessen over duurzaamheid binnen hoger onderwijsinstellingen in Nederland?
Het project heeft de volgende producten opgeleverd:
- Een lijst competenties die studenten zouden moeten verwerven in de virtuele wereld. Hierbij is gebruik gemaakt van het VESTIA+D-model
- Een bebouwd ‘eiland’ in OpenSim waarin studenten verschillende soorten opdrachten uit moeten voeren:
– Startopdrachten om vertrouwd te raken met de virtuele wereld
– Opdrachten met betrekking tot energiebesparing, zowel op de desktop als in een datacenter
– Opdrachten over het het effect van ICT op de omgeving - Een attitudetest waarmee het effect van het onderwijs bepaald kan worden.
Op dit ogenblik heeft een testgroep van 3e- en 4e-jaars studenten het onderwijs doorlopen. Bij deze testgroep is een duidelijke positieve invloed op de attitude ten opzichte van duurzaamheid vastgesteld. Naar het zich laat aanzien kan op het NIOC ook gerapporteerd worden over het effect op een grotere groep eerstejaars studenten.
Er is voor gezorgd dat de fysieke contacttijd voor dit onderwijs minimaal is, zodat ook een bijdrage wordt geleverd aan duurzaamheid door het terugdringen van het transport – een van de grootste bronnen van CO2 in het hoger onderwijs.