Fablab en de opleiding Embedded Systems Engineering
Door: Herman Riezebos
Kernwoorden: 3d-Printing, hardware-realisatie, besturingstechniek, software, kwaliteit van onderwijs, fablab, kerncompetenties
Hoe verhoogt het Fablab de kwaliteit van onderwijsprojecten bij de opleiding Embedded Systems Engineering?
Zoals in veel opleidingsprogramma’s speelt projectonderwijs een grote rol om studenten kennis en vaardigheden te laten toepassen. Door externe partijen te betrekken zoals bedrijven, lectoraten en andere opleidingen krijgt het project voor studenten een zeer realistisch karakter. Het wordt helemaal realistisch als de ‘klant’ een niet-technische achtergrond heeft.
De klant heeft een product idee en studenten moeten dit maken. Voor de studenten van opleiding Embedded Systems betekent dit een uitdaging op hun vakgebied maar ook daarbuiten. Op het vakgebied, het ontwikkelen van elektronica en software, worden er hoge eisen gesteld aan het product en de beoordeling door de opleiding hangt voornamelijk van de kwaliteit van deze onderdelen af. Een samenwerkende partij ziet graag een compleet prototype en dat betekent inclusief een bijbehorende behuizing of constructie. Hier biedt het Fablab interessante mogelijkheden. Door het geven van een cursus waarmee studenten machinevaardig worden, zodat zij zelfstandig met geavanceerde apparatuur als een lasersnijder om kunnen gaan. Hierdoor zijn studenten in staat georganiseerd, snel en met hoge kwaliteit hun product te voorzien van een mooie behuizing. Ter illustratie worden een aantal resultaten van studenten Embedded Systems Engineering getoond.