Flipped Classroom in HAN-ICA: bijzonder onderwijs
Door: Niek van Diepen, Robert Holwerda, Lars Tijsma
Kernwoorden: didactiek; videoinstructie; flipped classroom
Met medewerking van: René Combe, Ulrike Koot, Esther van de Linde, dr. Koen van Turnhout en dr. René Bakker (allen HAN)
Kunnen studenten betere resultaten bereiken en kan dat zonder sterke kostenverhogingen? Twee jaar geleden startte docent Holwerda van de minor ‘Scripting for Designers’ met de flipped classroom als onderwijsvorm in de informatica en mediaopleidingen van de HAN. Studenten moeten ter voorbereiding van elke les video’s met uitleg en instructie bekijken en opdrachten maken en inleveren. In de les zelf geeft de docent zo nodig aanvullende uitleg, kan hij een verdiepende discussie aangaan met de gevorderde studenten en veel feedback geven. Uit evaluaties van studenten brachten zij naar voren zij nog niet eerder zoveel hadden geleerd, maar ook nog niet eerder zo hard hebben gewerkt voor een cursus.
In deze bijdrage legt de presentator de flipped classroom uit en licht deze toe met korte videofragmenten. Ervaringen van studenten en docenten komen aan bod, en worden gerelateerd aan vuistregels voor goed undergraduate onderwijs van Chickering en inzichten in blended learning zoals verwoord bij Community of Inquiry. Daarnaast wordt ingegaan op vuistregels voor de productie van videoclips voor de flipped classroom.