Lectoraatsmodel afstudeeropdrachten
Resultaten voor bedrijven, afstudeerders en ICT-onderzoek
Door: Stijn Hoppenbrouwers
Kernwoorden: afstudeeropdrachten, onderzoek, lectoraten
Met medewerking van: drs. Dick Lenior, ing. Sander Leer, Ms. Lambert Zaad, drs. Peter Schultz, dr. Koen van Turnhout en dr. René Bakker (allen HAN)
Jaarlijks studeren in de opleidingen van de Informatica Communicatie Academie (ICA) driehonderd studenten af bij bedrijven en instellingen. De studenten bewijzen dat ze als startend professional kunnen functioneren. Bedrijven en instellingen stellen de bijdragen van studenten op prijs en geven afgestudeerden aanstellingen in de organisatie.
De HAN slaat digitale versies van het afstudeerwerk op in het archief. Dit was tot schooljaar 2010-2011 de gangbare werkwijze binnen de Informatica Communicatie Academie. Er kan echter meer met het afstudeerwerk gedaan worden door een verbinding met het onderzoek voor bedrijven in de lectoraten. Deze bijdrage belicht het onderzoek in afstudeeropdrachten voor bedrijven.
Het Lectoraatsmodel Afstuderen wordt in deze bijdrage aan de hand van concrete voorbeelden toegelicht. In die zin vormt deze bijdrage tevens een evaluatie c.q. verantwoording. Het Lectoraatsmodel Afstuderen bevindt zich in het stadium dat er kan worden opgeschaald. De resultaten van deze discussie zullen daarbij meegenomen worden.