Openbaar bestuur, ICT en innovaties
Door: René Westra)
Deze presentatie behandelt de bijzondere aspecten van openbaar bestuur.
Is het openbaar bestuur bijzonder? Waarom is openbaar bestuur relevant voor het ICT-onderwijs? Wat is nodig? Welke adviezen aan het ICT-onderwijs zijn daaruit af te leiden?
In twee casussen ‘Rechtspraak’ en ‘Gemeente & gemeenteraad’ worden bovenstaande vragen gesteld en de mogelijke antwoorden daarop toegelicht.
Is het openbaar bestuur bijzonder in de politieke rationaliteit en maatschappelijke functie en in hoeverre is zij bijzonder door de ontwikkelingen?
Druk op efficiëntie en hoge verwachtingen van ICT om sneller en goedkoper te kunnen gaan werken leiden tot veel ICT-gerelateerde activiteiten. Dat vraagt om een brug te slaan tussen beleidsveld (begrip van inhoud), organisatie (oog voor procedures) en ICT (oordeel over haalbaar). Deze situatie leidt ertoe dat besluitvorming meer vraagt meer dan bedrijfseconomische afweging. Ook politieke en juridische afweging en de weerbarstigheid en aantrekkelijkheid van openbaar bestuur (resp. besluitvorming en reproduceerbaarheid) spelen een rol.
De vraag waarom openbaar bestuur relevant is voor het ICT-onderwijs wordt toegelicht aan de hand van:
- de rollen van het openbaar bestuur m.b.t. ICT (bewustwording)
- het interessante en diverse bestuurlijke werkveld
- de behoefte aan toegepaste wetenschap
- de kansen voor innovaties
- de relatie met Het Nieuwe Werken
- de relatie met behoefte aan nieuwe organisatieconcepten (zie Ambtenaar 2.0)
Als advies aan het onderwijs wat inhoudelijk nodig is van ICT-onderwijs komen naar voren:
- ervaring van het verschil tussen bedrijf en openbaar bestuur
- het is essentieel om zicht te hebben op kenmerken van openbaar bestuur
- zicht op ICT-ontwikkelingen binnen openbaar bestuur is van belang
- doordenk innovaties, wat is er goed aan en wat leren we ervan