Computational Thinking in Dutch Secondary Education
Door: Natasa Grgunrina
Kernwoorden: computational thinking, informatica, concept-context
Het is vanzelfsprekend dat onze jeugd goed moet worden voorbereid om te leven, werken en functioneren in de modern wereld waar ICT overal aanwezig is. Naast computer literacy en mediawijsheid moeten we ze nóg een vaardigheid leren: Computational Thinking (CT).
Dat is een fundamentele vaardigheid die informaticaconcepten over probleemformulering en gegevensorganisatie, – analyse en – representatie gebruikt voor het oplossen van (niet-informatica)problemen met behulp van ICT-technieken en -gereedschappen.
Grgurina onderzoekt hoe CT kan worden vormgegeven binnen het Nederlandse voortgezet onderwijs en hoe het kan worden onderwezen. In een gesprek kunt u uw visie formuleren en kennis nemen van de visie van anderen.
In het buitenland wordt al nagedacht over een concrete invulling van het begrip CT. De auteur wil onderzoeken:
- Welke definitie van het begrip CT is bruikbaar in het voortgezet onderwijs in Nederland?
- Wat is een geschikte onderwijsaanpak om leerlingen te leren en stimuleren om CT vaardigheden te gebruiken om problemen op te lossen?
Aan u als deelnemer van de workshop wordt gevraagd:
- Wat wil je dat de leerlingen over CT leren?
- Waarom is het voor de leerlingen belangrijk om dit te weten?
- Wat weet jij nog meer over CT (maar wat de leerlingen nog niet hoeven te weten)?
- Problemen en beperkingen verbonden met het onderwijzen van CT
- Kennis over het denken van de leerlingen die jouw onderwijzen van CT beïnvloeden
- Andere factoren die jouw onderwijs van CT beïnvloeden
- Onderwijsaanpak (en de redenen om die te gebruiken bij CT)
- Specifieke manieren om achter het begrip of de verwarring van de leerlingen rond CT te komen.
(Bron: Loughran, J., Berry, A., & Mulhall, P. (2006). Understanding and Developing Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge. Rotterdam: SensePublishers)