Kenteq CRAFT; Serious gaming in het (technisch) beroepsonderwijs
Door: Roy van Bussel
Kernwoorden: Serious Gaming, simulation games, CRAFT, Vakmanschap, Gamification, beroepsonderwijs
De presentatie staat in het teken van de NextGenEducation Game CRAFT.
CRAFT bestaat uit een virtuele werkplaats, waarin leerlingen machines kunnen bedienen om opdrachten uit te voeren. Deze oefeningen keren terug in de praktijk, zodat ze ook ‘op de werkvloer’ werkstukken kunnen maken. De credits die ze met alle opdrachten verdienen, kunnen ze gebruiken om hun eigen virtuele achtbaan te bouwen. Niet alleen de combinatie van simulatie, gaming en praktijk is uniek voor de game, met CRAFT hebben opleiders een didactische onderlegger die hen helpt om een vak aan te leren én om de inhoud te toetsen.
CRAFT is een serious game gebaseerd op het concept van een game-facilitated curriculum. Dat is een curriculum, ontwikkeld volgens de principes van het 4C-ID-model, waarin het game een centrale rol speelt. Het game heeft als doel theorie en praktijk met elkaar te verbinden. De student werkt binnen de context van het beroep aan betekenisvolle, authentieke opdrachten. Die opdrachten zijn serieuze, complexe problemen die vakmensen dagelijks tegenkomen. Om die problemen op te lossen is een goede basis nodig in de vorm van kennis over theorie, materialen en gereedschap. Die kennis is in CRAFT beschikbaar in de vorm van ondersteunende en procedurele informatie. De student begrijpt direct waar hij de theoretische kennis (procedurele informatie) voor kan gebruiken. Wie kennis mist zal taken binnen en buiten het game hoogstwaarschijnlijk minder goed kunnen uitvoeren. Binnen het game wordt door de software op niet correct uitgevoerde taken door gebrek aan kennis gereageerd door de student te vertellen waar deze zijn kennis kan vergaren om de taak wél correct uit te voeren.