Innovatie bacheloronderwijs door onderzoek samen met bedrijfsleven
Door: Wiebe Wiersema
Kernwoorden: onderzoeksvaardigheden, architectuur compliance, software engineering
Met medewerking van: Leo Pruijt, Christian Köppe (beide Hogeschool Utrecht)
In 1870 kon alleen een universitair geschoold persoon onderhoud aan een trein doen, inmiddels kan het onderhoud door lager geschoold personeel gebeuren. Hetzelfde geldt voor ICT-vak, steeds meer IT-werk wordt uitgevoerd door lager opgeleide mensen. Hoe houden we nu de waarde van het hbo-diploma vast?
Vanuit het Lectoraat ADIS wordt het onderwijs verbeterd door gedurende een onderzoeksemester 3e jaars-studenten in een innovatielab samen met onderzoekers en het bedrijfsleven te laten werken onder de titel Advanced Software Engineering. Gedurende het semester leren studenten onderzoeksvaardigheden, patterns en software architectuur. Dit gebeurt door de studenten meetgereedschappen te laten ontwikkelen waarmee architectuur compliance van software gemeten kan worden.
Hierdoor worden studenten geholpen om zichzelf los te maken van de focus op programmeren en te gaan nadenken over de engineering van de oplossing. De studenten voeren elk semester 3 metingen uit bij grote bedrijven om hun gereedschappen in de praktijk te toetsen.