wOndernemend Leren: Didaktiek van de liefde
Door: Guido Crolla
Kernwoorden: Didaktiek van de liefde, passie, nieuwsgierigheid, creativiteit, moed, verhalen en raken.
Ik ben de middelmatigheid ECHT zat!
Nederland wil zich positioneren als innovatief. Men dient een onderscheid te maken tussen verschillende vormen van innovatie: exploitatieve (gericht op verbeteren van het bestaande) en exploratieve (verkennen van volledig nieuwe terreinen) innovatie.
Ons (hoger) onderwijs biedt slechts ruimte voor exploitatieve innovatie. In deze door bureaucratische overlast geteisterde leercultuur wordt, door de angst van management en docenten voor accreditaties, het grootste potentieel aan innovatievermogen – dat van jongeren – stelselmatig onderdrukt. We laten hierdoor de grootste kansen voor duurzame verandering liggen.
Het kan anders. We mogen meer ruimte creëren voor exploratieve innovatie.
Soulkitchen 01 – I’ll take care of you from Guido Crolla on Vimeo.
#wOndernemen en #wOnderwijzen
“In my next life I want to live my life backwards. You start out dead and get that out of the way. Then you wake up in an old people’s home feeling better every day. You get kicked out for being too healthy, go collect your pension, and then when you start work, you get a gold watch and a party on your first day. You work for 40 years until you’re young enough to enjoy your retirement. You party, drink alcohol, and are generally promiscuous, then you are ready for high school. You then go to primary school, you become a kid, you play. You have no responsibilities, you become a baby until you are born. And then you spend your last 9 months floating in luxurious spa-like conditions with central heating and room service on tap, larger quarters every day and then Voila! You finish off as an orgasm!”
Anders kijken naar het leven, naar leren, gaat deze quote en deze workshop over. Met een rugzak vol eigen verhalen over onderwijsvernieuwing in exploratieve settings blijf ik stilstaan om met jou van gedachten te wisselen.
Het leven wordt voorwaarts geleefd en achterwaarts begrepen.