Datagericht informatiesysteem onderwijs en dogfooding
Het toepassen van informatiesysteemtechnologieën als docentsoftware in vakken over informatiesysteemtechnologieën
Door: Lloyd Ruthledge
Kernwoorden: beoordelen, toetsen, ICT-doorstroom
De presentatie en het artikel (zie bijlage) beschrijven het toepassen van datagerichte informatiesysteemtechnologieën op het doceren van cursussen over dezelfde technologieën.
De cursussen van de Open Universiteit, Ontwikkelpracticum en Semantic Web fungeren als casussen. Studenten van het Ontwikkelpracticum leren een informatiesysteem maken met een database als fundament en model-driven development als aanpak. In de 2e cursus, leren studenten informatiesystemen bouwen met Semantic Web-technologieën. In beide vakken bouwen de studenten eigen datasystemen, die zij inleveren voor beoordeling in de vorm van databundels. Dezelfde technologie is dus geschikt voor het verwerken van deze opdracht-databundels. De aanpak bevordert efficiëntie in beoordeling, cursusonderhoud en de cursusontwikkeling.
Dogfooding
In dit werk wordt het ICT-straattaal begrip ‘dogfooding’ toegepast. Deze term is afgeleid van de uitdrukking ‘eating your own dog food’. Dit betekent dat als men een eigen product hoog waardeert, hij het zelf graag gebruikt (zelfs als het hondenvoer betreft). Volgens het dogfooding-principe moeten de docenten deze aanpakken en technologieën zelf effectief vinden voor het management van de vakken.