Innovatieve visualistatietechnieken in het (kunst)onderwijs
Door: Yolande Kolstee
Kernwoorden: innovatieve visualisatie-technieken, kunstonderwijs, onderzoek, implementatie curriculum, innovatie, vervolgonderzoek in andersoortig onderwijs
Met medewerking van: Reba Wesdorp (Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten – Den Haag)
In 2011 heeft het Lectoraat Innovatieve Visualisatie Technieken (IVT) 2 enquêtes uitgezet binnen de verschillende kunstacademies met als doel het inventariseren van het gebruik van nieuwe visualisatietechnieken in het kunstonderwijs. Er is getracht een beeld te krijgen van de aanwezigheid van computergestuurde visualisatie- en productieapparatuur en de bijbehorende software in het kunstonderwijs. In hoeverre implementeert het kunstonderwijs deze nieuwe methoden in haar curricula? Na de presentatie van dit onderzoek hopen we op uw participatie om tot een groter draagvlak te komen.
Visualistatie-technieken zijn bijvoorbeeld: Augmented Reality, 3D scannen en printen, computergestuurde textielbewerkingsmachines, 3D-ontwerp software, lasersnijder, freesmachines (computergestuurd), waterjetsnijder en de flatbed printer.