Ontwikkeling van (Serious) Games in het ICT-onderwijs
- meer dan een spelletje!
Door: Alma Schaafstal
Kernwoorden: games, game development, Serious Games, game-curriculum
Het spelen van games is populair. Het ontwikkelen van games wint ook aan populariteit. De game-sector is een van de snelst groeiende sectoren in de Creatieve Industrie, en de Creatieve Industrie zelf is benoemd als een van de topsectoren voor innovatie. De kans op cross-overs met andere industrieën wordt als kansrijk bestempeld. Met name in de cross-over tussen games en de zorg volgen de ontwikkelingen elkaar in een hoog tempo op, maar ook in het onderwijs en in andere sectoren is het nodige gaande.
Hogeschool Windesheim zet in op de ontwikkeling van Serious Games. Dat betekent dat wij, in nauw overleg met het werkveld (game-bedrijven) en het toepassingsveld (organisaties die serious games inzetten), onze studenten opleiden tot (serious) game developer. In de praktijk betekent dit voor onze ICT-studenten dat zij, vanuit hun eigen ICT-competenties, leren wat het betekent om serious games te ontwikkelen: samenwerken in een multidisciplinaire context aan een concreet project voor een concrete opdrachtgever, als ware de groep een eigen serious game bedrijf, staat daarbij voorop.
In deze lezing zal worden ingegaan in de keuzes die Windesheim heeft gemaakt in de vormgeving van het curriculum op het gebied van game-development, hoe ons onderwijs er op dit gebied uitziet, wat de resultaten en uitduigingen ervan zijn.