NIOC 2011 Grenzeloos ICT Onderwijs

NIOC 2011 op LinkedIn Volg het NIOC2011 op Twitter

Titel: De computer verdwijnt, lang leve ambient intelligence!
Spreker: Henk van Leeuwen

De dominante, zichtbare aanwezigheid van computers is op zijn retour. De technologie die ons eens de computer bracht, raakt verweven in de alledaagse dingen en wordt onopvallend. De gewone dingen worden verrijkt met rekenkracht, krijgen sensoren waardoor ze gevoelig worden voor wat in hun omgeving gebeurt en ze hebben een radio aan boord om onderling te communiceren.

Het resultaat is dat mensen voortdurend omringd worden met apparaatjes die zich samen bewust zijn wat er in de omgeving gebeurt: wie is er aanwezig, wat doet die persoon, wat heeft die persoon nodig, welke hulpbronnen kunnen die persoon ten dienste staan? Door karakteristieken van de aanwezige personen en hun behoeften te kennen kan de veiligheid, het comfort en de kwaliteit van leven worden verhoogd.

De omgeving past zich op een intuïtieve manier en al lerend aan aan de mens. Door op te merken hoe iemand reageert op aanpassingen in de omgeving, wat bijdraagt aan zijn veiligheid, gezondheid, wensen en behoeften, kan de omgeving zelf anticiperen en zelf initiatieven ontplooien.

Zoals de mens al eeuwen de fysieke omgeving aanpast aan zijn behoefte, brengt de mens nu intelligentie in zijn omgeving om de aanpassing te verfijnen.

Bij dit perspectief gaat het niet uitsluitend om technologie, maar komen allerlei vragen op ten aanzien van de maatschappelijke wenselijkheid en ethische en juridische aspecten.

Bij de voorbereiding van deze presentatie word ik ondersteund door mijn collega lectoren Wouter Teeuw en Piet Griffioen

Over Henk van Leeuwen

Henk van Leeuwen SaxionHenk van Leeuwen (1949) is lector Ambient Intelligence bij Saxion. Hij studeerde wiskunde en informatica aan de Universiteit Utrecht. Na les te hebben gegeven op verschillende scholen werd hij in 1984 docent aan de opleiding Hoger Informatica Onderwijs te Enschede, waarvan hij later opleidingsdirecteur werd.
Als lid van het managementteam van het instituut ICT binnen Saxion was hij verantwoordelijk voor samenwerkingsprojecten met de industrie.
Als vervolg op de succesvolle onderwijsvernieuwing samen met Thales Nederland heeft hij het initiatief genomen het lectoraat Software Engineering voor Realtime en Embedded Systemen aan te vragen in 2001.
Steeds duidelijker werd dat veel gedistribueerde embedded systemen in de leef- en werkomgeving opgaan. Vandaar dat het lectoraat omgedoopt werd in 2006 tot Ambient Intelligence.

Informatie over ons lectoraat:  http://www.saxion.nl/designentechnologie/lectoraten/ambientintelligence

Download ons boek “De computer verdwijnt, lang leve de computer!”  op http://www.saxion.nl/files/storage/leef/SAX_KCDT_REDE_AmbientIntelligence.pdf



Titel: Tien open problemen in de studie van rekenen en informatie
Spreker: Pieter Adriaans

Een vakgebied is pas volwassen als je helder kunt zeggen wat je niet weet. In de afgelopen decennia heeft de informatica zich ontwikkeld van een hulpwetenschap voor de constructie van computers tot een scharnier-discipline die bijna alle wetenschapsgebieden met elkaar verbindt. Er is bijna geen wetenschapper of hij verzamelt data. Veel wetenschappers zien informatica toch nog als een soort ondersteunende discipline. Vaak heb ik de afgelopen jaren tegenover collega’s het standpunt verdedigd dat informatica toch echt een serieuze wetenschap is met hele diepe centrale problemen. Oh Ja! Welke problemen dan? Was vaak het antwoord.  Voor mijn eigen plezier heb ik daarom een lijst gemaakt met fundamentele problemen in de studie van informatie en rekenen. Bij toeval kwam ik exact op 10 problemen uit, hoewel ik me vrij voel om er in de toekomst eentje bij te zetten of af te halen. Ik heb ze gerangschikt naar moeilijkheidsgraad. Het eerste probleem (Wat is een goede maat voor betekenisvolle informatie?) lijkt me oplosbaar, bij het tiende probleem (P = NP?) hebben we niet eens een idee waar te beginnen. In mijn lezing zal ik de lijst presenteren, de samenhang tussen de verschillende problemen toelichten en het verband met mijn eigen research naar betekenisvolle informatie bespreken. De lijst staat op: http://staff.science.uva.nl/~pietera/open_problems.html

Over Pieter Adriaans

Pieter AdriaansPieter Adriaans (1955) started a career as a painter in his early teens paying his brothers and his sister to sit as a model. He has been combining science and business with his artistic work for the last 40 years. He studied philosophy in Leiden, the Netherlands, under Nuchelmans and van Peursen. He was research assistent of Fresco for a while with the study of the philosophical estate of the well known Dutch philosopher and poet Johan Adreas Dér Mouw 1863-1919 as a special assignment. In 1983 he graduated and started to work as a software developer, and later service manager for Buro Microsoftware. In 1985 he became general manager of Compu'Disc and later general manager of Info'Products Informatica Diensten. He has been active in research in the areas of artificial intelligence and relational database systems since 1984. He and his business partner, Dolf Zantinge, founded Syllogic B.V. in 1989. In 1992 Adriaans received a PhD in computer science at the University of Amsterdam, where he has been professor of machine learning/artificial intelligence since 1998. Dolf and Pieter sold Syllogic to Perot Systems (www.perotsystems.com) in 1997, and stayed on as managing directors - a transaction which officially included time off for Pieter to sail the Singlehanded TransAtlantic Race 2000. For this race he developed the Syllogic Sailing Lab the most advanced open 40 racing yacht around at that time (www.robosail.com). In this project he combined his skills in machine learning with his love of sailing to create a racing yacht that could learn to optimize its behavior. After his return from the ocean in 2000, Adriaans decided to dedicate his life to the combination of science and art. Currently he is primarily interested in meta-learning and learning as data compression using the theory of Kolmogorov complexity as a guiding principle. He is leading the VL-e (Virtual lab for e-science) project at the institute for computer science at the university of Amsterdam.

After a small TIA in 2008 Adriaans decided to step down from almost all of his managerial responsibilities. He is still member of the AWT (Advisory Council for Science and Technology Policy). He holds several patents on adaptive systems management and on a method for automatic composition of music using grammar induction techniques. Adriaans acted as project leader for various large international R&D projects: amongst others, the development of distributed database management software in co-operation with IBM and Prognostic and Health management for the Joint Strike Fighter. He wrote numerous articles and a number of books on topics related to both computer science and philosophy, including a book on systems analysis and books on client/server and distributed databases as well as data mining. Currently he is editor of the Handbook of Philosophy of Information, a project of Elseviers Science Publishers.


 

Titel: Open ICT onderwijs: écht leren
Spreker: Erik Duval

Met open onderwijs verwijzen we naar het gebruik van 'open educational resources' - bronmateriaal dat vrij mag gebruikt, aangepast en verspreid worden. Voor het verspreiden, vinden en aanwenden van dergelijk materiaal hebben we met de ARIADNE stichting een wereldwijde technische infrastructuur uitgewerkt. Gaandeweg hebben we zo de schaarste aan leermateriaal vervangen door een overvloed die als motor van onderwijsinnovatie begint te werken. Een aantal voorbeelden uit de praktijk zullen deze evolutie illustreren.

Maar 'open' slaat ook op een aanpak waarbij de studenten niet worden afgeschermd van de 'echte wereld', maar integendeel werken aan realistische problemen. Daarbij is het erg belangrijk dat ze zelf hun weg vinden in het ontwikkelen van oplossingen voor onduidelijk gestructureerde problemen. Vaak proberen we de studenten in contact te brengen met reële eindgebruikers. Bij de activiteiten maken de studenten gebruik van mainstream platformen voor communicatie (blogs, facebook, twitter, ...), waarbij ook interactie met geïnteresseerden buiten de cursuscontext wordt aangemoedigd en aangewend in de leeractiviteiten. Dit zal ik concreet illustreren met voorbeelden uit mijn eigen doceerpraktijk.

Over Erik Duval (http://erikduval.wordpress.com)

Erik Duval I am a professor in the research unit on hypermedia and databases, at the computer science department of the Katholieke Universiteit Leuven.

My research focuses on management of and access to structured and unstructured data. In practical terms, we research repositories, federated search, harvesting, content management, but also more end user oriented aspects like information visualization, mobile information devices, multi-touch displays and mash-ups. We typically apply our results to technology enhanced learning, access to music and ‘research2.0′. My current obsession is massive hyper-personalization (“The Snowflake Effect”) – a topic on which I regularly keynote.