Overig
- Slot : 11:00 - 11:50
- Titel : Wat kunnen we leren van WikiLeaks?
-
Spreker :
B. Melief / W. Kossen
- Organisatie : HSZuyd
- Sector : Alle sectoren
- Werkvorm : Korte voordracht
-
Info inhoud :
Tien jaar na de internetbubbel weten we nog steeds niet hoe we met de problematiek van het berichtenverkeer op internet moeten omgaan. Het meest sprekende voorbeeld daarvan is de rel die ontstond rond WikiLeaks. Los van de persoonlijke mening over de drijfveren van Julien Assange was wereldwijd een oproep te horen voor meer regelgeving en inperking van het vrije berichtenverkeer op Internet. Voor zover wij weten waren er reeds miljoenen mensen die toegang hadden tot de gewraakte berichten alvorens Assange ze op het net zette.
Het aantal mensen dat de vinger op de zere plek legt is uitermate beperkt: je moet gewoon zorgen dat mensen niet bij je spullen kunnen komen. En daarbij gaat het niet alleen om de technische maatregelen, maar vooral ook om de organisatorische en psychologische maatregelen die je moet nemen om dingen die vertrouwelijk zijn ook vertrouwelijk te houden.
Wat zit daarachter? Weten de voorstanders van inperking wel met welke problemen zij te maken hebben? Welke rol speelt onderwijs daarin? Zijn we in staat onze kinderen te leren doorzien hoe internet werkt en hoe je er voor moet zorgen dat dingen die je niet op straat wilt hebben daar ook niet terecht komen.
De stelling van de sprekers is dat aan 'netwerkvolwassenheid ' veel meer aandacht kan en moet worden geschonken, juist ook in het onderwijs. Voor onderwijsmensen een aantal suggesties om dit belangrijke aandachtpunt in de dagelijkse lespraktijk te verwerken.